مهندس مصري يبتكر روبوت ....!


مهندس مصري اسمه محمود الكومي ابتكر انسان الي " روبوت " بيسهم بشكل كبير في الحد من التعامل المباشر مع مرضى فيروس كورونا من قِبل الأطقم الطبية .

الروبوت دا يعتبر سبق علمي وتكنولوجي بيسهم بشكل كبير في حل جزء من الأزمة ، لأن الروبوت بيقدر يكشف عن المصابين بالفيروس من خلال الكشف المبكر للأعراض اللي بيتعرض لها المصابين بالفيروس ، ودا هيساهم في تقليل أعداد اصابات الاطقم الطبيه في مصر .

الجهاز عنده القدرة علي إجراء الكشف الطبي وأخذ مسحات ال P.C.R بالنيابه عن الطبيب وعمل ملف مرضي لكل مريض لأنه متكلم ومزود بذكاء اصطناعي وكاميرات حرارية وحساسات دقيقه ،بالإضافة انه بيقدر يقيس درجة الحرارة والضغط والنبض وضربات القلب.

بالإضافة انه مزود بإمكانيات تعقيم ذاتي ثلاثيه وتعقيم آيوني و كيميائي و بالأشعة فوق البنفسجية ، غير انه قادر على توصيل احتياجات المرضي من مواد غذائيه وأدويه وغيرها الي غرفهم دون تدخل بشري ومهام اخرى سيتم الاعلان عنها فالنسخه المطورة من الجهاز.

محمود الكومي ابن مدينة طنطا ،اتكلم عنه مواقع اخبارية كبيرة جدًا مش بس في مصر لا في العالم كله ، وعلى سبيل المثال وكاله رويترز صنفت الروبوت دا كثاني افضل روبوت بين ٢٦ روبوت طبي علي مستوي العالم .

تعليقات

المشاركات الشائعة